Monday 6 July 2015

5 SEBAB KAHWIN MUDA

Assalamualaikum.

5 SEBAB je yang aku boleh fikir pun untuk seorang lelaki atau perempuan itu berkahwin muda.

1) CUN / HANDSOME
Majoriti yang kahwin awal ni tidak lain tidak bukan sebab mereka ni semua sangat cantik dan kacak. Malas terang panjang panjang. (nanti emo) Tak percaya korang throwback semula member korang yang terawal kahwin. Ada tak ciri ciri ni? :D


2) KELUARGA ISLAMIK 
Kalau kata pasangan itu tiada ciri yang pertama, mungkin mereka ada ciri kedua ini. Kalau ada kedua dua ciri lagi mantap. Terbaik! Keluarga yang Islamik sememangnya menggalakkn perkahwinan awal untuk mengelakkan maksiat. Membina masjid juga merupakan sunnah dan perlu disegerakan jika tiada sebarang masalah di kedua belah pihak, selain menjadikan seseorang itu lebih bertanggungjawab.

3) MENGGATAL
Ada juga yang berkahwin awal sebab menggatal. Atas dasar nafsu. Selalunya ikatan perkahwinan di kalangan anak anak muda yang begini tidak berkekalan. Ini kerana, mereka tidak punya persediaan dari segi mental terutamanya dari segi selain seks. Maksudnya tanggungjawab sebagai suami dan isteri lah. Mereka tidak bersedia bahawa apabila berkahwin si isteri perlu memasak membasuh baju mengemas rumah dsbgnya selain bekerja membantu suami. Suami pula perlu bekerja keras untuk membawa pulang rezeki kepada keluarga dan tidak boleh sewenang wenangnya membelanjakan duit untuk diri sendiri sahaja. Apabila sudah ada anak pula mereka tidak tahu bahawa sukar untuk mendapat tidur yang cukup dan akan sentiasa stres jika tidak dapat menguruskan keperluan anak rumah dan suami/isteri dengan teratur. Mereka juga tidak bersedia bahawa mereka berkahwin bukan sahaja dengan pasangan malah keluarga pasangan juga.  Sememangnya mereka berkahwin atas dasar sayang menyayangi, tetapi malangnya masih tidak bersedia untuk berkorban. Golongan sebegini belum mencapai usia matang dan masih mahu bersuka ria di luar. Panjang gila rajin betul korang yang baca neh. kahkah. k next!

4) KELUARGA SENANG
Selalunya jika seorang anak itu tidak berkahwin awal, boleh jadi kerana mahu membela nasib ibu bapa dan keluarganya yang susah terlebih dahulu. Dia merasakan perlu untuk membalas jasa ibu bapa dan membenarkan adik beradiknya berada di fasa yang lebih mudah dalam hidup sebelum mengambil keputusan berkahwin. Berkahwin dengan orang sebegini ada untungnya kerana mereka lebih matang dan sangat bertanggungjawab selain penyayang. Jikalau datang dari keluarga senang, tiada halangan untuk berkahwin awal kerana nasib ibu bapa dan adik beradik lain masih terbela walaupun komitmen sudah terbahagi kepada keluarga baru, tidak lagi 100% seperti sebelum berkahwin.

5) JODOH
Jodoh itu di tangan Tuhan. Jodoh mereka berkahwin awal dan itulah yang terjadi. Huhuhu

Ramai tanya Haikal tentang target umur paling tua untuk berkahwin. Haikal jawab mana boleh target. Kalau target 30 nanti yang hantar rombongan masa umur 35 nak tolak ke? Haha Lagipun sebelum ni dah bertarget tapi tak capai pun T.T Semuanya perancangan Tuhan. Doakan sahaja yang terbaik. Boleh??! #ehmarahpulak

kbai.


No comments:

Post a Comment