Wednesday 1 July 2015

Melayu Kaki Lepak Warung

Asslamualaikum.

Haa budak Alvin Tan ni memang selalu bikin panas. Tapi dalam statement dia kat bawah ni aku surrender lah =.='

Mohon Melayu hadap, kunyah, dan telan benda ini. Memang mungkin bangsa mereka ada unsur lain seperti menipu, memanipulasi, putar belit, judi dan sebagainya untuk kaya tapi fakta Melayu pemalas itu tetap kena terima. Pemalas itu hakikat yang buat Melayu tidak kaya. Bukan kemaruk sangat untuk jadi kaya tetapi sebab banyak sangat bunyik tentang masalah kewangan terutamanya zaman kenaikan harga sekarang ini. Hairannya masih ada lagi yang mahu buang masa, peluang dan duit di warung. Hm.

Orang muda yang suka lepak warung hari hari teramatlah rugi dari segi masa dan tenaga yang boleh dikerah untuk mendapatkan kehidupan yang senang dan hari tua yang selesa. Orang tua yang lepak warung hari hari pula adalah tidak lain tabiat yang dibawa daripada usia mudanya. Rugi sekali kerana waktu senja sebegitu harusnya lebih banyak melepak di majlis majlis ilmu. Jikalau hari mudanya rajin, terbuka peluang menunaikan umrah dan haji tanpa perlu memikirkan hal kewangan. Lebih indah jika punya rezeki boleh melancong ke sana sini melihat ciptaan Tuhan dengan anak anak dan isteri.

Jadi buat lelaki kaki lepak warung kat luar sana berfikirlah tentang masa depan. Jangan ingat korang lepak warung hari hari sembang pong pang pong pang hisap rokok bagai korang lelaki sejati. Sedar atau tidak korang telah mengabaikan amanah. Keluarga itu amanah. Mengabaikan amanah itu berdosa. 

Maka jadilah lelaki sejati. Lelaki yang tahu, mahu dan mampu menggalas tanggungjawab dengan baik. InsyaAllah besar ganjarannya.

ps dah macam gender racist plak post ni. Zzz


No comments:

Post a Comment