Monday 13 July 2015

KISAH SEMALAM

Assalamualaikum.

Tahu lah kan sekarang ini tak berhenti hujan. Setiap hari pergi kerja mesti berdebar debar sebab kena redah highway (10minit je~??) dan jalan kampung yang agak bersimpang siur DALAM keadaan HUJAN LEBAT. Standard perjalanan makan masa dalam 45-50 minit tapi sebab hujan lebat, satu jam jugak untuk sampai Klinik. Fuh! Bila sampai je Klinik, memang bersyukur tidak terkira. 

Semalam, disebabkan hujan terlalu lebat, aku tidak parking bawah bumbung tempat selalu. Aku parking dekat dengan pintu masuk, sebab tak ada payung :P

Dalam pukul 10 lebih tiba tiba datang MA tanya, siapa punya kereta merah depan klinik. Dan dia beritahu tayar kereta PANCIT! Ternyata itu adalah kereta aku T.T

Hm aku pernah belajar cara tukar tayar tapi ingat ingat lupa. Aku pernah pecah satu tayar tahun lepas kereta yang sama (Seddey!) tengok luar hujan memang sekejap lebat sekejap berhenti. Kurang yakin jadi aku ajak pembantu aku Hazli. Nasib kami satu kepala dia tolong sambil ajar aku tukar tayar macam mana. Aktiviti kami ditambah perisa oleh MA Faizal, Abg Shaiful, dan Kak Leha. Kecoh tak kira haha

Tak sempat nak putar skru tayar tiba tiba hujan lebat mencurah curah. Kelam kabut aku dengan Hazli simpan tayar spare semula dalam bonet, lari masuk Klinik. Jet masih bawah kereta ok haha.

Aku memang berdebar debar sudahla perjalanan jauh, jalan pula penuh ranjau, macam mana aku nak balik dengan selamat? Sudahlah first week puasa adik aku accident sebab tayar kereta pecah, remuk juga depan Myvi dia tu. Scary!

Tapi biasalah aku ni spesis acah acah tenang. Dalam kepala cuba cari solusi. Aku tanya Hazli apa nak buat lepas tu? Hazli pun bagi nasihat terbaik. Biasalah hal hal macam ni lelaki lagi expert kena minta pandangan dorang.

Agak agak hujan dah seriyat, aku ajak Hazli selesaikan saja aktiviti kami. "Nasib baik ada orang tolong, kalau tak," tegur seorang makcik dari jauh sambil,tersenyum, rupanya pesakit Klinik kami. Aku kembali senyum dan membalas, "Itulah kalau tak saya pun tak tahu nak buat apa." Makcik kemudian menunjuk ke langit mengingatkan saya hujan mahu turun lagi. Aku hanya mengangguk dan senyum.

Lantas dengan kadar paling cepat, aku dan Hazli bekerjasama dengan padu menyiapkan pemasangan tayar spare. haha. Aku tolong letak tayar dan putar skru, Hazli simpan tayar dalam bonet. Hazli takeover ketatkan skru tayar, aku cuba membantu dengan menjet turun kereta. Tiba tiba kereta bergerak ke hadapan. Hazli terkejut hampir menjerit kat aku, "Hang buat apa weh bagila aku putaq skru perabeh dulu baru jet turun," Heheheh aku hanya sengih sumbing ganas jugak aku jet kereta, sampai terbalik jet. Kalut punya pasal, makcik tadi lah ni tunjuk tunjuk langit. Salahkan makcik pula. lol

Kemudian Hazli sengih,"Takpalah. Cepat sikit siap. Kereta dah turun. Aku pun dah habeh." Haha Tak sia sia aku kasi jatuh jet tuh. Kemudian simpan peralatan bruuuhhh hujan turun. Selamat~

Aku ajak member sorang ni teman pergi kedai tayar yang direkemenkan oleh Kak Mah. Aku bukan orang situ tak tahu kedai mana ok, nak nak kedai tayar. Zzz. Tayar aku kena skru Bos kedai tayar kasi letak itu "cacing" kena RM5, harga standard dan boleh tahan lama seperti yang diceritakan Hazli. Akhirnya selesai juga masalah hari ini. Boleh lah aku pulang rumah dengan lebih yakin petang nanti.

Usai waktu rehat aku mula bekerja seperti biasa. Langsung tidak nampak kelibat Hazli. Aku fikir dia pergi berborak dengan MA sebab tiada pesakit. Kami klinik kampung memang sangat sikit atau tiada pesakit terutama hari hujan.

Dalam pukul 3pm aku terima parcel ubat dari Kulim. Ada satu ubat tuh macam terlalu banyak aku mahu confirmkan semula dengan Hazli jumlah sebenar. Aku pun pusing satu Farmasi cari beliau.

Sekali masih tidur daa di stor! Takpernah pernah! Penat gamaknya, tapi ada aku kisah,"Hazli bangun! Dah nak balik! Dah pukul 5 ni bangun!! Semua orang dah balik!!" Kuat gila aku jerit sampai kelam kabut dia terjaga terus tengok jam. Aku terus berlalu sambung buat kerja sementara tunggu dia solat dan kembali bekerja. haha.

What a day! Oh ya hari yang sama aku dapat sekeping kad raya dari member di Pahang. Siap ada duit raya bak hang 5 dwet (5sen) hahah terus ku whatsapp beliau, "Kedekut piang!"

:P

No comments:

Post a Comment