Sunday 5 July 2015

Gila VAPE!

Assalamualaikum.

Sekarang ni dah tak main la shisha. Shisha old school. Shisha dah HARAM! haha Now trending, VAPE!!

Aku dah cari di Portal Rasmi Fatwa Malaysia (e-fatwa), tidak ada apa apa kenyataan lagi berhubung hukum penggunaan VAPE. Yang pasti rokok dan shisha memang terang terang difatwakan HARAM. Boleh rujuk gambar.

Cuma berdasarkan pengetahuan dan bacaan, aku rasa lebih baik kita JAUHI VAPE. Banyak lagi benda yang boleh dibuat untuk nampak cool. Terutama untuk kaum perempuan, tambah yang bertudung tuh, SANGAT TAK COOL beb! Serius sangat tak cool.

Satu je nak bagitahu, korang yang tak pernah merokok, suci murni, kalau perkena VAPE yang ada nikotin (majoriti ada nikotin), walaupun pada kuantiti yang rendah, anda berkemungkinan untuk ketagih ok. Jangan ingat lepas hisap korang ok. Sebab nikotin itu sendiri sifat dia memang membuatkan orang ketagih. Dependance. Ala macam kafein dalam kopi. Boleh buat ramai ketagih cari kopi hari hari.

Kalau untuk perokok pula, lambat sikit untuk ketagih sebab dia dah biasa kena nikotin yang lebih tinggi ada dalam rokok. Kalaupun dia tak dapat VAPE, dia dah ada rokok beb. Korang yang suci murni tuh, takkan nak cari rokok juga. Sebab tuh ramai ahli kesihatan yang risau bertambahnya bilangan perokok secara tidak langsung melalui VAPING neh.

Ada yang kata VAPING membantu seseorang berhenti merokok. Bagi aku nak berhenti merokok BUKAN MUDAH. Terutama yang TEGAR. Rata rata perokok tidak tahu tentang withdrawal effect iaitu kesan apabila setelah lama merokok tiba tiba berhenti. Badan tidak boleh menyesuaikan dengan keadaan diri kita yang tiba tiba tidak merokok. Contoh withdrawal effect merokok seperti hilang tumpuan, rasa gelisah, rasa nak marah sahaja, depres, pergerakan jantung yang tak sempurna dan banyak lagi. Sebab itu berhenti merokok perlukan pemantauan orang yang arif. Mereka ada cara untuk perokok berhenti dengan meminimumkan withdrawal effect ni, supaya badan sedikit demi sedikit boleh menerima perubahan tanpa rokok. 

Daripada membuang masa dan duit tanpa mengetahui kayu ukur keberkesanan VAPE dalam berhenti merokok, apa kata korang walk in dan daftar di Klinik Berhenti Merokok bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Ditambah dengan pengawasan profesional, doktor dan pegawai farmasi. InsyaAllah boleh 100% berhenti. Janji jangan ngelat dan komited.


Selebihnya aku nak kongsikan bahan bacaan aku tentang rokok elektronik aka VAPE ni. Sumber sangat boleh dipercayai. Jadi fikirlah sendiri untuk kebaikan anda dan ahli keluarga. Ambil langkah bijak. :) 


No comments:

Post a Comment